x Tvorba stránky
PRIVATEZONE


Login:


Pass:


Vyberáme doménu pre webstránku

Všimli ste si, že keď vyhľadávate vo vyhľadávači napr. v Googli slovné spojenie, pre príklad dajme "tvorba webu", tak sa na popredných pozíciach často ukážu webstránky, ktoré majú práve tieto slová v názve domény? Alebo že si niektoré názvy webstránok pamätáte, lebo sú výstižné, krátke či vtipné a iné nie, lebo sú ľahko zameniteľné, neoriginálne, nie k téme? A práve preto je tu tento článok, aby vám pomohol s výberom názvu domény pre vašu webstránku s podrobným návodom. Lebo ako si raz stránku nazvete, tak to ostane nastálo.

Názov domény je dôležitý

Pozrieme sa na to, čo je to vlastne tá doména, prečo je dobré sa vôbec týmto zaoberať, lebo môžte svoje zámery s webstránkou hneď na začiatku pochovať, ak urobíte chyby neznalých. Každá webstránka má svoju adresu, ktorú zvyčajne zadávame do príkazového riadku prehliadača (napr. do Chromu alebo Firefoxu zadáme www.nieco.sk). Ak nepoznáme presnú adresu stránky, zvyčajne sa obraciame na vyhľadávače (napr. Google) a podľa zadaných slov nám ponúkne zoznam stránok, kde nami hľadané otázky možno budeme mať zodpovedané. A tu začína prvý problém, ak si zvolíte zlú doménu. Nikto vás nemusí v budúcnosti nájsť cez vyhľadávač, pričom vyhľadávače sú najdôležitejší kanál a privádzač návštevníkov na každú stránku. Pozrime sa preto bližšie na doménu a ako vybrať názov domény správne.

  1. čo je to doména a čo na nej môže ovplyvniť celú webstránku
  2. ako získať doménu
    1. výber názvu
    2. overenie voľnosti
    3. kúpa
  3. príklad výberu názvu domény
  4. kľúčové slová- podceňovaný faktor úspechu stránky

1. Adresa webstránky = doména, čo treba vedieť?

Každá webstránka má adresu (doménu), ale ide v skutočnosti o viac domén, prečo je to dôležité vedieť? Ukážme si to na príklade fiktívnej stránky www.kocurfero.sk.

  1. národná koncovka (tzv. ccTLD- country code top-level domain)- ak by ste si vybrali .sk (slovenskú) a chceli cieliť svojou stránkou na české publikum, neurobíte dobre, lebo už vyššie spomínané vyhľadávače uprednostňujú vo všeobecnosti slovenské domény pre slovenské hľadajúce publikum, české pre českých hľadajúcich, preto ak cielite napr. na české publikum, je vhodné si zvoliť doménu s koncovkou .cz, tá sa nedá kúpiť, automaticky sa pridelí k nasledovnej vysvetlenej doméne 2. rádu, ale často spôsobí rozdiely v cene, slovenská doména môže byť v zásade drahšia ako česká a pod.
  2. názov domény (tzv. 2. úroveň- táto sa vyberá, o tú nám ide, táto sa kupuje)- to je to, čo si môžte nazvať podľa seba a čo bude pre vás jedinečné, čo vás bude identifikovať všade na webe, vizitkách, čo vás bude odlišovať od ľudí, ktorí si zriadia napr. free doménu (viď ďalej 3. úroveň) o čom sa budeme nižšie baviť, vyhľadávače berú do úvahy slová, ktoré tu použijete, takže na tieto slová sa treba detailne zamerať pri výbere názvu domény 2. úrovne
    • tento názov domény musí mať minimálne 2 znaky, je jedno, aký názov si vyberiete, bude vás to stáť rovnakú sumu, či si kúpite kocurfero.sk alebo mackafilomena.sk, ak budú mať koncovku napr. cz, cena oboch môže byť drahšia alebo lacnejšia
  3. subdoména (3. úroveň)- ak ste rozmýšľali nad bezplatnou doménou, pravdepodobne by ste dostali na výber zvoliť si práve túto časť celej adresy, pričom všetko za ňou by ste nemali možnosť ovplyvniť, týchto subdomén môže byť ľubovoľné množstvo a sú zadarmo
    • ak si kúpite vlastnú doménu 2. rádu, týchto 3. úrovní si môžte už vytvoriť koľko len chcete na nej, je to vhodné, ak chcete napr. oddeliť stránky produktov od celého portfólia, vyhľadávače sa k nim správajú ale ako k separátnym doménam, čiže jedna môže byť vo vyhľadávačoch vyššie ako druhá, napr.:
      • sluzby.vasafirma.sk
      • tovary.vasafirma.sk
  4. ďalšie subdomény (ďalšie úrovne- napr. nieco.subdomena.nazovdomeny.eu)- toto a ďalšie vrstvenie sa zvyčajne už nepoužíva

Domény

Ak čítate tento článok, pravdapodobne ste sa už rozhodli pre kúpu práve domény 2. rádu. Ak ste podnikateľ, ktorý chce mať reprezentačnú stránku pre svoju spoločnosť a produkty, určite si kúpite doménu 2. úrovne (nazovdomeny.koncovka- napr. tvorbastranky.sk- teda tú už nie, tú mám ja :-). 

2. Tri kroky k získaniu domény

Ak ste sa rozhodli pre stránku na vlastnej doméne, treba urobiť nasledovné:

  1. vybrať si jej názov (názov 2. domény) a národnú koncovku (prípadne iné- .info, ...)
  2. overiť si, či je voľná, či ju už niekto nepoužíva
  3. zakúpiť si ju (pre jednoduchosť najlepšie s hostingom spolu)

a) Vyberáme názov domény

Teraz si ideme vybrať, aký bude mať názov vaša doména (to je to medzi www. a napríklad koncovkou .sk- www.TUTOCAST.sk):

  • firemná stránka- jednoducho stačí zvoliť napr. nazovfirmy.sk
  • osobná stránka- určite niečo v zmysle vlastnemeno.sk
  • produkt, značka, blog a i.- tu je to už ťažšie, lebo môžte voliť rôzne slová, synonymá, množné číslo, pády a dôležité to je preto správne zvoliť, lebo vyhľadávače ako významný zdroj návštevnosti stránky môžu brať a berú tieto slová ako významný prvok hodnotenia stránky a jej obsahu (viac nižšie)

Určite berte ale do úvahy tieto základné vlastnosti, ktoré by mala vaša doména mať:

  • mala by sa dobre pamätať
  • nemala by sa ľahko zamieňať s inou adresou (napr. vasa-stranka.sk, vasastranka.sk), preto porozmýšľajte, či si kúpiť obe (pomlčkovú aj bezpomlčkovú verziu) a potom len jednu presmerovať na druhú alebo vám možno nebude vadiť, že na vás môže takto niekto prípadne parazitovať, ja neviem :-)
  • stránku budete uvádzať na svoje propagačné materiály, preto by mala mať šmrnc, mali by ste byť na ňu pyšný, mať pri jej vyslovovaní dobrý pocit
  • a dôležité (i keď mnohí to dementujú) je, ak doména obsahuje hľadané slová (tzv. kľúčové slová), ktoré ľudia často hľadajú vo vyhľadávačoch, môžte na to vyskúšať napr. nástroj Google Adwords (kde nájsť návod na jeho jednoduché používanie a zvolenie názvu domény sa dozviete na konci článku)

A ako si overiť voľnosť a kúpiť doménu výhodným a šikovným spôsobom?


Boli pre Vás tieto informácie prínosné?

Napíšte a vyriešte si nejasnosti

comments powered by Disqus

Autor Pavol Provazník
Ahoj, som Pavol Provazník, zaoberám sa už vyše 6 rokov internet marketingom a túto stránku som napísal aj pre Vás. Budem rád :-) za spätnú odozvu. Pridajte si ma na .

Sledujte najnovšie trendy na sieťach


Facebook návody Google+ návody Youtube návody Linkedin Skype komunikácia Napíšte mi
Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies na svojom zariadení.
© SmartLink, s.r.o. 2013-2016 | Ochrana údajov | Obchodné podmienky | Pavol Provazník | Partneri | Kontakty